بندر انزلی یکی از بهترین مناطق توسعه دریایی شمال کشور است

به گزارش یزد بلاگ، خبرنگاران/گیلان دانش آموخته برنامه ریزی و طراحی محیط دانشگاه شهید بهشتی بندرانزلی را به دلیل وجود زیرساخت های فراوان یکی از بهترین مناطق توسعه دریایی در شمال کشور توصیف کرد و گفت: موقعیت استراتژیکی این بندر می تواند زمینه توسعه فعالیت های دریایی آن شود.

بندر انزلی یکی از بهترین مناطق توسعه دریایی شمال کشور است

به گزارش خبرنگاران، مهیار عیسی زاده در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان گیلان، با تاکید بر اینکه دریا و محیط زیست همیشه ریشه فعالیت های مردم بوده است، اظهار کرد: توسعه مبتنی بر دریا به چگونه استفاده کردن از منابع دریایی بر می شود. در حقیقت توسعه پایدار در حوزه دریایی رهیافتی به توسعه است که می تواند موتور محرکه توسعه استان باشد.

دانش آموخته برنامه ریزی و طراحی محیط دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فرآیند توسعه شهرهای ساحلی فرآیند پیچیده و طولانی مدت است که بدون برنامه ریزی های کلان در سطح ملی و منطقه ای به دست نخواهد آمود، اضافه کرد: پرداختن به موضوع توسعه مبتنی بر دریا مسیری است که می توان جایگاهی برای آن در نظام برنامه ریزی قائل شد و استان گیلان با توجه به اینکه از نظر جمعیتی بعد از تهران و البرز استانی به شدت متراکم است لذا توانایی محیطی بسیار فراوانی در زمینه توسعه مبتنی بر دریا دارد.

وی با اشاره به انجام تحقیقات درباره توان یا محدودیت های دریای خزر و تاثیرات آن بر زندگی مردمان منطقه، تاکید کرد: توسعه فضایی مبتنی بر دریا رویکردی از توسعه است که در محدوده جغرافیایی دریا رخ می دهد و می تواند تاثیری همه جانبه در شهرهای ساحلی داشته باشد.

عیسی زاده کشتیرانی و حمل و نقل، اکتشاف و استخراج نفت و گاز، شیلات و آبزی پروری، انرژی های نو و تجدیدپذیر، گردشگری، تحقیقات دانش بنیان، حفاظت از محیط زیست، وجود منطقه آزاد و مناطق ویژه اقتصادی و همچنین اقتصاد دریای خزر را از جمله موافه های مهم در توسعه فضایی مبتنی بر دریا دانست. در گیلان 42 شاخص توسعه پایدار دریامحور شناسایی شده است.

وی به تشریح راهبردها و سیاست های کشاورزی، صنعت، گردشگری، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و همچنین مدیریت ناحیه ای پرداخت و گفت: در توسعه دریایی تولید منابع نظری از اهمیتی ویژه برخوردار است.

سخنران مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی گیلان به چند نمونه از گزارش های توسعه پایدار مبتنی بر دریا اشاره و اضافه کرد: آینده اقتصاد اقیانوس، گزارش رشد آبی و برنامه ملی اقتصاد اقیانوسی آمریکا نمونه های خارجی و نمونه داخلی هم گزارش های دریایی مدیریت یکپارچه ساحلی مناطق کشور است که از سال 1374 شروع می شود و در سه مرحله به انجام می رسد.

وی با تاکید بر سه رویکرد حفاظت محور از محیط زیست دریایی، توسعه محور و یکپارچه گرا در توسعه پایدار دریایی، متذکر شد: هر گونه توسعه دریامحور بایستی ذیل اسناد بالادستی انجام گیرد.

عیسی زاده عنوان آمایش سرزمین که اطلاعات جغرافیایی اقلیمی به ما می دهند، سند توسعه ملی استان که راهبردهای توسعه ملی استان را مشخص می کند، طرح های ناحیه ای شرق، غرب و مرکز گیلان و... را به عنوان اسناد بالادستی که باید مورد توجه قرار گیرند برشمرد.

سخنران مرکز خدمات سرمایه گذاری گیلان بندرانزلی را به دلیل وجود زیرساخت های فراوان یکی از بهترین مناطق توسعه دریایی در شمال کشور توصیف کرد و گفت: موقعیت استراتژیکی این بندر به دلیل قرار دریافت در کریدور شمال - جنوب می تواند زمینه توسعه فعالیت های دریایی آن شود؛ هر چند که هنوز سهم ارزش اضافه کرده حمل و نقل آبی در استان بسیار ناچیز است.

وی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم رسالت توسعه مبتنی بر دریا را به کل استان گیلان تعمیم و گسترش دهیم و تا عمق خشکی پیش برویم این تاثیرات را می توان مشاهده کرد و باید برنامه ریزی مدونی را اجرا کنیم که یکی از این برنامه ریزی ها تمرکز زدایی از مرکز استان و شهر رشت است.

عیسی زاده با بیان اینکه بنادر آستارا، تالش، رودسر و کیاشهر با موضوع بندر انزلی می توانند به عنوان کانون های توسعه پایدار معرفی شوند، خاطرنشانکرد: می توان با استفاده از شرایط موجود استان توسعه ای پایدار برای گیلان رقم زد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 530

به "بندر انزلی یکی از بهترین مناطق توسعه دریایی شمال کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر انزلی یکی از بهترین مناطق توسعه دریایی شمال کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید