خبرنگاران توسعه سرمایه گذاری در کردستان با ایجاد شهرک صنعتی محقق می گردد

به گزارش یزد بلاگ، سنندج - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه شهرک های صنعتی بستری برای جذب سرمایه در مناطق کم برخوردار هستند، گفت: افزایش مساحت شهرک های صنعتی راهی برای جذب بیشتر سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

خبرنگاران توسعه سرمایه گذاری در کردستان با ایجاد شهرک صنعتی محقق می گردد

احمد خسروی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه همه دولت ها در ایران برای ایجاد بستر سرمایه گذاری کوشش کردند، گفت: اگر فعالیت دولت ها در زمینه سرمایه گذاری در استان های مختلف با کردستان مورد سنجش قرار دهیم مباحث متعددی بویژه بحث مناطق محروم و کم برخوردار مطرح می گردد.

وی با اشاره به اینکه قوانین حمایتی از مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور داریم، اضافه نمود: دولت به مناطق مرزی و کم برخوردار نگاه ویژه دارد و برای رونق و توسعه آن اقدامات زیادی انجام داده که نمونه آن تصویب و اجرایی کردن منطقه ویژه اقتصادی بانه است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اضافه نمود: تقسیم و تخصیص اعتبارات و بودجه براساس جمعیت استان ها در ایران انجام می گردد لذا سرعت رشد و توسعه در مناطق محروم و کم برخوردار به گونه ای نیست که شرایط آنها به دیگر استان های برخوردار در فرصت محدود برسد.

خسروی با اشاره به اینکه دولت برای جذب سرمایه صنعتی باید در دو بُعد فعالیت کند، یادآور شد: یکی از این ابعاد تامین اقتصادی وپرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران در حوزه فراوری است.

افزایش دوران بازپرداخت تسهیلات بخش فراوری در شهرک های صنعتی

وی گفت: برای حمایت از فراوری حداکثر دوران بازپرداخت تسهیلات بانکی بخش صنعت هفت سال است که می طلبد این میزان در استان های کم برخوردارهم چون کردستان برای تشویق به سرمایه گذاری به ویژه در شهرک های صنعتی تا ده سال افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه میزان یاری های دولتی به بخش فراوری با توجه به بودجه و اعتبار سالانه برنامه ریزی و پرداخت می گردد، تاکید نمود: طی 2 سال اخیر 75 میلیارد تومان اعتبار دولتی به شهرک های صنعتی استان پرداخت شده است.

خسروی گفت: از این میزان 30 میلیارد تومان آن از محل اعتبارات استانی پرداخت شده و مابقی از محل اعتبارات داخلی شرکت و سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران تامین شده است.

وی یادآور شد: شهرک های صنعتی هنوز یک راستا و فرصت قانونی برای جذب سرمایه های دولت در مناطق مرزی، محروم و کم برخورداراست.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با بیان اینکه هزینه کرد اعتبارات در تکمیل زیرساخت های شهرک های صنعتی اقدامی عام المنفعه بوده و رانتی در آن اتفاق نمی افتد، گفت: توجه ویژه به زیرساخت های شهرک های صنعتی و استمرار این راستا تاثیر مستقیم و بسزایی در حمایت و رونق فراوری دارد.

خسروی اضافه نمود: دولت در بودجه 1400 برنامه مطلوبی برای حمایت از شهرک های صنعتی در نظر گرفته که امید می رود در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی اضافه نمود: در ماده 81 قانون الحاق مقررات اقتصادی دولت، هر وزارتخانه ای هم چون وزارت نیرو مکلف می گردد ارائه امکانات زیربنایی در زمینه فراوری به ویژه در شهرک های صنعتی را به طور رایگان انجام دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان تاکید نمود: می طلبد در زمینه های دیگر هم در راستای افزایش سرمایه گذاری در استان های کم برخوردار مشوق هایی همچون افزایش سنوات معافیت اقتصادیاتی و گمرکی در نظر گرفته گردد.

کمبود سرمایه مهمترین مشکل سرمایه گذاری در کردستان

خسروی یکی از مسائل مهم حوزه سرمایه گذاری در استان را کمبود سرمایه اعلام نمود و گفت: سرمایه گذار در استان داریم ولی توانایی اقتصادی برای اجرای طرح های عظیم و تاثیرگذار در بخش فراوری واشتغال را ندارند.

وی گفت: یکی از راه حلهایی که برای برطرف این مشکل و تقویت سرمایه گذاری در استان وجود دارد مشارکت ارگان های یاریی و شرکت های مادرتخصصی در امر سرمایه گذاری است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان اضافه نمود: راه حل مذکور طی چند سال اخیر در استان اجرایی شده و جواب هم داده است و می طلبد این فرایند همچنان استمرار داشته باشد.

خسروی با اشاره به اینکه تکمیل شهرک های صنعتی و فراوانی تامین زمین از موارد مورد احتیاج برای توسعه سرمایه گذاری و فراوری است، اضافه نمود: در استان های صنعتی سرمایه گذاران و فراوریکنندگان قدرت مانور و تصمیم گیری بیشتری برای فعالیت فراوریی در شهرک های صنعتی دارند.

وی تاکید نمود: در استانی همچون کردستان فراوریکنندگان به سرمایه گذاری در یک یا دو شهرک صنعتی محدود می شوند و از قدرت مانور زیادی برخوردار نیستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه از دیگر مسائل پیش روی شهرک های صنعتی کمبود زمین به ویژه در مرکز استان است، یادآور شد: انجام اقدامات غیرفراوریی، دلالی و خرید و فروش اراضی در شهرک های صنعتی هم موجب شده انرژی زیادی در استان برای برطرف این مسائل صرف گردد.

خسروی گفت: افزایش عرصه و مساحت شهرک های صنعتی و ایجاد زیرساخت ها و مشوق های لازم منجر به جذب سرمایه گذاران از مناطق مرکزی کشور به سمت کردستان خواهد شد.

وی حضور سرمایه گذار خارجی را مستلزم فراهم کردن زمینه ها و شرایط لازم دانست و اضافه نمود: اقداماتی برای جذب سرمایه گذار خارجی و راهنمایی آنها به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه صورت گرفته است.

واگذاری زمین به سرمایه گذاران در 20 شهرک و ناحیه صنعتی استان کردستان انجام می گردد ضمن اینکه تا به امروز 820 واحد صنعتی در آنها مستقر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3026

به "خبرنگاران توسعه سرمایه گذاری در کردستان با ایجاد شهرک صنعتی محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توسعه سرمایه گذاری در کردستان با ایجاد شهرک صنعتی محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید