خبرنگاران حاجی میرزایی:هدف سوق دادن 50 درصد دانش آموزان به رشته های فنی است

به گزارش یزد بلاگ، تهران- خبرنگاران- محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ظرفیت های بالایی دارد، گفت: هدف گذاری این است که 50 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش بروند.

خبرنگاران حاجی میرزایی:هدف سوق دادن 50 درصد دانش آموزان به رشته های فنی است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، حاجی میرزایی سه شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به نگرانی خود از تحصیل دانش آموزان اشاره نمود و اضافه نمود: امروز مسیرهای ارائه خدمت قبلی به دانش آموزان بسته شده است اما خدمات از مسیرهای دیگر ارائه می گردد فلذا از هر مسیری که میسر باشد، استفاده می کنم.

وی توضیح داد: تقریبا تمام ساعات نگران هستم و پیگیری می کنم که همه دانش آموزان تحصیل نمایند.

او ادامه داد: در گذشته با حضور دانش آموزان در مدارس، از شرایط آنها مطلع می شدیم اما اکنون معلمان و مدیران شبانه روزی فعالیت می نمایند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ما یک شبکه بسیار گسترده ای هستیم، اضافه نمود: یک میلیون معلم و 15 میلیون دانش آموز داریم و مطلعی از این نیروها جز به وسیله شبکه پیوندی قوی میسر نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره بیانیه گام دوم انقلاب و توجه به نسل جوان در برنامه ریزی های کشوری گفت: بر اساس بیانیه گام دوم و متناسب با سند تحول بنیادین نیروی انسانی کشور بازآرایی می شوند. نظام تعلیم و تربیت فرصت مناسبی برای تحقق همه برنامه هایی است که برای آینده کشور داریم. پایدارترین تغییرات، تغییراتی است که در یادگیری اتفاق می افتد.

حاجی میرزایی درباره بندهای بیانیه گام دوم هم اضافه نمود: مجموعه توصیه های رهبر معظم انقلاب بی تردید نقطه عزیمت آن نظام تعلیم و تربیت است و اتفاق اصلی باید در اینجا بیفتد. سال های متمادی ما دانش آموزان را تحت آموزش و پرورش قرار می دهیم و چشم و گوش و اندیشه شان را تغذیه می کنیم. این ظرفیت ها سازنده تمدن و شکل دهنده به شخصیت آدم هاست و این در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می افتد.

وی در ادامه درباره تغییراتی که متناسب با شرایط روز زمانه در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می افتد، گفت: نمی توانیم رضایت کامل در این باره داشته باشیم و یکی از فرصت سوزی ها در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می افتد.

او ادامه داد: برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش باید توانمندی معلمان را بالا ببریم و کوشش ما این است که معلمان را برای ایفای نقش های موثرتر آماده کنیم. مثلا در دوره کرونا نقش و وظایف معلمان تغییر یافت و این آزمون بزرگی برای سنجش توانمندی معلمان در واکنش به این واقعه بود.

حاجی میرزایی گفت: موضوع دوم برنامه درسی است. در گذشته انتقال محتوای علوم به دانش آموزان اساس نظام تعلیم و تربیت بود اما امروز مجموعه ای از مهارت های متوازن به دانش آموز منتقل می گردد که در ساحت های مختلف ارائه می گردد. امروز اهداف همه دوره های تحصیلی با تدوین بسته های یادگیری به تحقق اهداف آموزش و پرورش یاری می نماید.

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: رکن سوم سنجش است که جهت دهنده نظام تعلیم و تربیت است. اهداف نظام تعلیم و تربیت باید مورد سنجش قرار گیرد تا ببینیم عملکرد کلی نظام آموزشی در جهت این اهداف است یا خیر.

حاجی میرزایی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا خروجی های نظام آموزش و پرورش، دانش آموز تراز نظام جمهوری اسلامی است؟ گفت: پاسخ به این سوال سخت است. اگر به گذشته نگاه کنیم می بینیم نظام تعلیم و تربیت سیری را طی نموده که به سنجه های موردنظر ما نزدیک شده اما هنوز با حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

او ادامه داد: امروز سرعت و دامنه تغییرات در جامعه پویای ما بالاست و در این میان ممکن است قوتی به ضعف تبدیل گردد یا ضعفی برجسته تر گردد. به نظر من جامعه ای که بتواند زندگی سالمی برای خود فراهم کند و در مقابل تغییرات دچار استیصال نگردد جامعه ای پیشرفته است.

وی با ابراز نارضایتی از شرایط کنونی گفت که ما با یاری همه اندیشمندان و صاحب نظرانی که جامعه فرهنگیان ما را تشکیل می دهند کوشش می کنیم تا به این جامعه مطلوب برسیم.

وزیر آموزش و پرورش بعلاوه با اشاره به مطالعات آینده پژوهی در نظام تعلیم و تربیت، اضافه نمود: سند تحول بنیادین هر 5 سال بازنگری می گردد و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش علاوه بر مطالعات آینده پژوهی به رصد تحولات روز آموزش و پرورش جهان می پردازد.

وی با اشاره به واکنش در برابر واقعه شیوع کرونا هم گفت: درست یک هفته بعد از کرونا مدرسه تلویزیونی ایران را به یاری صداوسیما راه اندازی کردیم. یک ماه پس از تعطیلات شبکه شاد را فعال کردیم که به تدریج بر توسعه کمی و کیفی آن اضافه نمودیم و ظرفیت های آن را توسعه دادیم.

او ادامه داد: بعلاوه امکان حضور و غیاب و آزمون ساز را به شاد اضافه کردیم و محتوای آموزشی همه دوره ها را در آن بارگذاری کردیم. یک میلیون معلم و 15 و نیم میلیون دانش آموز که تحت مدیریت مدرسه بودند ناگهان با تعطیلی مدارس روبرو شدند. شاد توانست این خلاء را پر کند و پوشش آن در دسترس بیشتر دانش آموزان و معلمان نهاده شد.

حاجی میرزایی بعلاوه درباره معضلات موجود بر سر راه دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی هم گفت: ماموریت ما این است که آموزش در دسترس همگان قرار گیرد حال برای این کار ابزارهایی در دست داریم که یکی از آنها شبکه شاد است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه نمود: ابزار دوم تلویزیون است که پوشش 97 درصدی دارد. مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند یا ابزار ندارند می توانند از آن استفاده نمایند. معلمان ما باید مطمئن شوند که آموزش به هر طریقی در دسترس دانش آموز قرار می گیرد. ما با یاری راهبران آموزشی بسته های آموزشی را به دست گروهی از دانش آموزان می رسانیم که به هیچ یک از این ابزارها دسترسی ندارند. امروز بعضی از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تولیدات فاخری در بخش خودآموزی داشتند.

او ادامه داد: من از همکارانم خواستم هر دانش آموزی که سال گذشته ثبت نام نموده و سال جاری ثبت نام ننموده را پیگیری نمایند که چرا ثبت نام ننموده است.

حاجی میرزایی در ادامه و در پاسخ به پرسشی درباره شرایط سایر کشورها در دوره کرونا و مقایسه موقعیت کشورمان در مقایسه با سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه هم گفت: من هر روز گزارشی از پژوهشگاه و گزارشی از مرکز بین الملل در این خصوص می گیرم و موقعیت کشورمان را در میان سایر کشورها به جد دنبال می کنم.

او ادامه داد: در نشست های دولت و هم ستاد کرونا در همین مورد گزارش می دهم و موارد حائز اهمیت را برای رئیس جمهوری، معاون اول وی و وزاری بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور می فرستم.

حاجی میرزایی بعلاوه درباره منظره 1400 در بخش مهارت آموزی هم گفت: ما هدف گذاری کردیم که 50 درصد دانش آموزان ما به سمت رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش بروند. در این ایام هم مدرسه تلویزیونی ایران متناسب با برنامه درسی شبکه شاد پیش می رود و هدفگذاری شده است که در تابستان این برنامه ها را به سمت مهارت آموزی ببریم. شبکه آموزش به این هدف یاری می نماید.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما در آموزش و پرورش طرحی را به نام هر دانش آموز یک مهارت را پیگیری می کنیم که شبکه آموزش در تحقق آن به ما یاری می نماید. بعلاوه دانش آموز می تواند به وسیله استاد و شاگردی این مهارت را بیاموزد.

وی درباره تناسب مهارت ها با نیازهای بازار کار هم گفت: هدفگذاری معاونت آموزش متوسطه شناسایی مهارتهای مورجهانز جامعه است. امروز 60 مهارت مبتنی بر آی تی شناسایی شده که متناسب با نیازهای جامعه است.

حاجی میرزایی در ادامه درباره مدرسه هوشمند در دوره پساکرونا، اضافه نمود: کرونا با ایجاد همه محدودیت هایی که ایجاد کرد ما را با ظرفیت هایی مثل فضای مجازی و تلویزیون آشنا کرد.

او ادامه داد: ما بعد از کرونا از این ظرفیت ها به اسم ابزار مکمل استفاده خواهیم کرد. هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد ولی این ابزارها یاری می نمایند دانش آموز حتی یک روز هم از آموزش جدا نگردد.

او بعلاوه درباره نقش خانواده ها در آموزشهای دوره کرونا هم گفت: آرزوی نظام تعلیم و تربیت ایجاد پیوند میان خانه و مدرسه بود. امروز این امکان فراهم شده که والدین هم در کلاس شرکت نمایند. امروز همه مادران تبدیل به دستیار معلم شده اند که بدون آنها کار جلو نمی رود.

حاجی میرزایی در خاتمه درباره دوره پیش دبستانی و مدیریت آموزش و پرورش درباره آن، اضافه نمود: ما از مدرسه تلویزیونی ایران برای پیش دبستانی یاری گرفتیم و امیدواریم ریزشی که در تعداد ثبت نام های پیش دبستانی داشتیم در سال آینده تحصیلی جبران گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 4381

به "خبرنگاران حاجی میرزایی:هدف سوق دادن 50 درصد دانش آموزان به رشته های فنی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حاجی میرزایی:هدف سوق دادن 50 درصد دانش آموزان به رشته های فنی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید