خبرنگاران سلامت و امنیت یوزهای انتقالی به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شد

به گزارش یزد بلاگ، سمنان- خبرنگاران- دامپزشک و کارشناس بیماری های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تمام اقدام ها برای تامین سلامت و امنیت یوزپلنگ های منتقل شده به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شده است.

خبرنگاران سلامت و امنیت یوزهای انتقالی به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شد

یاسمین حسنی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران ابراز داشت: یوزپلنگ ایرانی دارای روحیه حساس بوده و استرس می تواند در زادآوری این گونه ارزشمند تاثیر بگذارد و برهمین اساس کوشش شده تا جای ممکن استرس را در اطراف این جانور در معرض خطر انقراض کاهش داده گردد.

وی ادامه داد: ایران، کوشکی و دلبر در شرایط ایمن و حفاظت شده پس از انتقال از پارک پردیسان به پارک ملی توران در حال زیست هستند و مسئله ای وجود ندارد.

وی گفت: تیمارگر این یوزپلنگ ها در پارک ملی پردیسان برای کاهش استرس این گونه های ارزشمند در کنار سایت نگهداری ایران در پارک ملی توران در استان سمنان مستقر شده و طرح دستی کردن این گونه ارزشمند دنبال می گردد.

حسنی توضیح داد: داروهای تجویزشده برای سلامت و پیشگیری از بیماری ها برای یوزپلنگ های ایرانی منتقل شده از پارک پردیسان به پارک ملی توران طبق تجویز متخصصان پارک پردیسان مصرف می گردد.

دامپزشک و کارشناس بیماری های حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ایران اکنون سه ساله و بالغ شده و آماده زادآوری است و کوشکی و دلبر از سن زادآوری گذشته اند، اما یاری نماینده به ایران در جذب یوزپلنگ نر در فصل جفت گیری است.

یوزپلنگ گونه ای درخطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می نمایند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می رود که در شرق استان سمنان قرار گرفته است.

بر اساس شنیده ها، یوزپلنگ ایران سال96 به صورت غیررسمی از منطقه توران استان سمنان خارج شده بود.

کوشکی و دلبر 2 یوزپلنگ نر و ماده در اسارت که سالها در پارک پردیسان تهران با هدف تکثیر نگهداری می شدند، چندی پیش از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به پارک ملی توران در استان سمنان منتقل شدند.

کوشکی و دلبر 2 یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب 10 آذر 1393 از پناهگاه حیات وحش میاندشت و 11 آذر 1393 از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این 2 گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه سانان به این مکان منتقل شدند.

کوشکی یوزپلنگ نر بهمن ماه 1386 در 4 ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین 1390 در سه ماهگی به اسارت در آمدند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1133

به "خبرنگاران سلامت و امنیت یوزهای انتقالی به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سلامت و امنیت یوزهای انتقالی به پارک ملی توران استان سمنان فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید