خبرنگاران چهارمین جلسه دادگاه هلدینگ آفتاب برگزار گردید

به گزارش یزد بلاگ، مشهد- خبرنگاران- چهارمین جلسه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران در نظام مالی کشور مستقر در مشهد با موضوع رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب برگزار گردید.

خبرنگاران چهارمین جلسه دادگاه هلدینگ آفتاب برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران، این جلسه روز چهارشنبه در محل دادسرای انقلاب با حضور متهمان، وکلای آنها و نمایندگان دستگاه های مرتبط به ریاست قاضی سید هادی منصوری برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه متهم عباس داوود زاده به دستور رییس دادگاه، با قرار دریافت در صندلی گفت: از سال 80 تا 82 به عنوان حسابدار در دفتر آقای ثابت مشغول به کار بودم اما چون اطلاعات تخصصی مالیاتی نداشته ام قادر به ارائه مشاوره در این زمینه نیز نبوده ام.

وی اضافه کرد: اظهارات خود در مراحل پیشین دادرسی را قبول دارم، هرچند از سال 83 تا 97 به صورت تلفنی با متهم ردیف اول ارتباط داشته و پیمانکاری می کردم.

وکیل متهم داوود زاده نیز اظهار کرد: پرونده را کامل مطالعه ننموده ام که این اظهارنظر با واکنش رییس جلسه و همچنین نماینده دادستان روبرو شد.

غرابادیان به عنوان نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز گفت: علی رغم امکان مطالعه پرونده از سوی وکیل متهم، متاسفانه او بدون اطلاع کامل و دقیق از محتوای اسناد و مدارک و اوراق پرونده و بدون توجه به اقاریر و اظهارات سایر متهمان، برای دفاع از موکل خود در محضر دادگاه حاضر شده که جای تامل و تعجب دارد. چگونه می خواهید درچنین شرایطی از حقوق موکل خود دفاع کنید؟

وکیل متهم داوود زاده نیز گفت: لایحه دفاعیه خود را متعاقبا تقدیم حضور دادگاه خواهم کرد.

نیما حسینی مقدم، متهم بعدی بود که به دستور رییس دادگاه در صندلی ویژه نهاده شد و گفت: اولین فردی بودم که به دادسرا احضار شدم و در حوزه رایانه سر رشته ای ندارم اما چاپ مدارک را مشاهده نموده بودم.

نماینده دادستان در مورد اظهارات این متهم گفت: نامبرده علیرغم اطلاع از اقدامات خلاف قانون که در موسسه انجام می شده و تذکراتی که دریافت نموده است متاسفانه به فعالیت خود ادامه داده بود.

غرابادیان اضافه کرد: با توجه به اخبار موجود در زمینه فعالیت های خلاف قانون بعضی افراد و موسسات در زمینه های آموزشی که منتهی به صدمات مادی و معنوی به جامعه به ویژه جوانان می گردد از همین تریبون به کسانی که در این زمینه هنوز دارای فعالیت های مجرمانه هستند هشدار می دهم.

متهم سعید حقگو نیز پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان گفت: به عنوان مدیر بازرگانی و سرپرست بازاریابی در ساختمان اصلی فعالیت می کردم اما از اقدامات غیرقانونی اطلاعی نداشتم.

رییس دادگاه خطاب به حقگو گفت: چگونه در ساختمان اصلی فعالیت می کردید و اقدامات را به صورت گسترده انجام می دادید ولی اظهار می کنید که از اقدامات خلاف قانون مجموعه آگاه نبودید؟

وکیل متهم سعید حقگو نیز با بیان این که لایحه دفاعیه را در مهلت مقرر تقدیم محضر دادگاه خواهد نمود گفت: ما به اعمال متهم ردیف اول کاری نداریم، متهم ردیف اول اجازه دخالت در امور غیرمحوله را به موکلم نمی داده و موکل اینجانب در فرآیند تصمیم سازی ها محلی از اعراب نداشته و حتی در یک مورد به جهت یک تاخیر در حضور در محل کار از سوی مسوول موسسه جریمه سنگین مالی شده است.

نماینده دادستان نیز گفت: دادگاه در مشخص و تطبیق عناوین اتهامی ارائه شده توسط دادسرا، نسبت به متهمان نگاهی توام با رافت اسلامی داشته است بنابراین از متهمان و وکلای ایشان می خواهیم تا در اظهارات خود صداقت داشته باشند.

احسان ثابت فرزند محمدحسن دیگر متهمی بود که به بیان دفاعیات خود پرداخت و اضافه کرد: برادر متهم ردیف اول هستم و به عنوان مدیر بازرگانی در دفتر امامت فعالیت می کردم، مهندس هستم و سال ها در خارج از کشور بودم و قصد داشتم به صورت موقت و به صورت کارمند در این موسسه فعالیت کنم.

وی گفت: از نحوه فعالیت ها اطلاعی نداشتم و بنا به دلایلی سوال نیز نمی کردم. پروژه ها اعلام و سپس اجرا می شد، در زمان اجرای پروژه گلدن استیت نیز حضور نداشتم.

نماینده دادستان نیز در این خصوص گفت: بارها توسط کارگروه نظارت به وی تذکر داده شده و متهم نیز تعهد داده است پس چگونه از فعالیت های برادر خود که متهم ردیف اول این پرونده است اطلاعی نداشته است؟

وکیل متهم احسان ثابت نیز گفت: ما به دنبال روشن شدن حقیقت و شفاف شدن نقش موکل در فرآیند اقدامات موسسه هستیم، ضمن این که متهم ردیف اول از امور به زیر مجموعه خود اطلاعی نمی داده و موکل من کارمند امیر رضا ثابت بوده است.

وی اضافه کرد: کارمندان حق دخالت در امور کلان موسسه را نداشته اند و این درحالی است که اقدامات صورت گرفته تخلف صنفی بوده و جرم محسوب نمی گردد.

نماینده دادستان در مورد این اظهارات نیز اظهار کرد: احسان ثابت در جلسات حضور داشته، برادر متهم ردیف اول است، تذکر دریافت نموده پس چگونه ادعا می کنید از اقدامات خلاف قانون اطلاعی نداشته است؟ این موارد قابل قبول نیست. اقاریر متهم در مراحل پیشین دادرسی با اظهارات اخیر متهم مغایرت داشته و منطبق با واقعیت نیست.

محمدجواد محمدعلی پور فرزند محمدرضا متهم بعدی بود که به صندلی متهمان فراخوانده شد و پس از بیان مطالبی، ادامه دفاعیات را به وکیل خود واگذار کرد.

یکی از آگاهان نیز به صندلی فراخوانده شد و گفت: بارها و بارها با توجه به مسوولیت نظارتی که در حوزه آموزشی دارم به متهمان از جمله علی پور تذکر داده ایم اما متاسفانه اقدامات خلاف قانون ادامه پیدا کرد.

قاضی منصوری در ادامه از متهم آرش دائی نژاد خواست تا ضمن قراردریافت در صندلی ویژه از خود در برابر کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان مشهد دفاع کند.

متهم آرش دائی نژاد با اظهار بی اطلاعی از اقدامات خلاف قانون شرکت از وکیل خود خواست ادامه دفاعیات را برعهده بگیرد، معاونت در اخلال عمده در نظام مالی کشور به وسیله تسهیل و ارائه طریق ارتکاب جرم، تحصیل مال به وسیله نامشروع به عنوان اتهامات متهم آرش دائی نژاد مطرح شد.

وکیل این متهم نیز گفت: موکلم عمدتا در تهران فعالیت می نموده و از اقدامات خلاف قانون اطلاعی نداشته و اخطارها و تذکرات از سوی نهادهای مسوول به دفتر مشهد داده می شده است.

متهم شهروز شاه ورزی پور فرزند حمیدالدین نیز پس از قرائت کیفرخواست صادره در صندلی نهاده شد و گفت: تمامی اظهارات خود در مرحله دادسرا را قبول دارم و از هر تصمیمی که دادگاه اتخاذ کند تبعیت کامل خواهم کرد.

نماینده دادستان گفت: این متهم نیز مانند سایر متهمان از نحوه فعالیت های موسسه آگاهی داشته است، تحصیل مال به وسیله نامشروع از جمله اتهامات منتسبه به متهم شهروز شاه ورزی پور است.

غرابادیان اضافه کرد: چرا با علم و اطلاع از تخلفات در حال اجرا، به فعالیت های خود ادامه می دادید؟

قاضی منصوری نیز خطاب به وکیل متهم شاه ورزی پور گفت: دفاعیات خود را بیان و لایحه خود را نیز در مهلت مقرر تقدیم کنید، هرگونه سند و مدرکی نیز که به روشن شدن حقیقت یاری کند به دادگاه ارائه دهید تا هیات قضایی آنها را به دقت آنالیز کند.

شهرام بقایری فرزند علیرضا از دیگر متهمانی بود که در صندلی نهاده شد و گفت: قالب خام سایت ها را طبق دستورات صادر شده توسط مسوولان تهیه می کردیم و سایت های میکی موتو و چند سایت دیگر را برای موسسه بالا آوردیم.

نماینده دادستان نیز در روبروه با اظهارات متهم گفت: او برای برگزاری همایش ها سایت طراحی و جعل می نموده و بابت هر کاری که در این زمینه انجام می داده، دستمزد دریافت می نموده است.

وکیل متهم نیز گفت: موکلم شرکتی داشته که کارش طراحی سایت بوده است. موکل اینجانب بستر اقدامات را فراهم می نموده و از اقدامات خلاف قانون متهم ردیف اول اطلاعی نداشته است.

نماینده دادستان هم اظهار کرد: آنالیز اقدامات نشان می دهد که متهم نامبرده از اقدامات خلاف قانون در حال اجرا در این موسسه اطلاع داشته است.

متهم هما صداقت به عنوان نفر بعدی در صندلی نهاده شد، وی به عنوان مدیر فروش در هلدینگ آفتاب در حال فعالیت بوده است.

قاضی منصوری خطاب به متهم گفت: آیا اظهارات خود در مراحل قبلی دادرسی را قبول دارید؟ که متهم گفت: بله ، پس از اطلاع از تخلفات شرکت را ترک کردم.

نماینده دادستان خطاب به متهم اضافه کرد: شما بر چه اساس مبادرت به صدور مدرک می کردید درحالی که رابطه نزدیکی با متهم ردیف اول داشته و از خلاف بودن فعالیت ها اطلاع داشتید؟

وکیل این متهم نیز در دفاعیات گفت: متهم ردیف اول، موکلم را از واقعیت منحرف می نموده و موکل اینجانب بدون چون و چرا از دستورات امیر رضا ثابت تبعیت می نموده است.

در ادامه متهم ثمانه بالار در صندلی نهاده شد و اظهار کرد: ثابت به من لیست می داد و می گفت بناست در تهران این همایش برگزار گردد، ما سالن صدا و سیما را هماهنگ می کردیم و مسائل مالی با مدیران دفاتر و از حوزه ما خارج بود.

وکیل مدافع متهم ثمانه بالار نیز به بیان دفاعیات پرداخت و خاتمه جلسه دادگاه به سرانجام رسید.

براساس کیفرخواست صادر شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای، اخلال در نظام مالی به وسیله فرار مالیاتی، پول شویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه های خارجی و مؤسسات آموزش عالی، جعل مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهر تأییده مدارک این وزارتخانه، نشر اکاذیب رایانه ای، جعل مهر و علامت شرکت شاکیان خصوصی و مشارکت در جعل رایانه ای 99 سایت از اتهامات مطرح شده در این پرونده است.

این پرونده دارای 15 متهم، بیش از 6 هزار برگ سند در قالب بیش از 40 جلد است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1824

به "خبرنگاران چهارمین جلسه دادگاه هلدینگ آفتاب برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چهارمین جلسه دادگاه هلدینگ آفتاب برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید