طرح نخستین شهر مریخی با 250 هزار نفر شهروند را ببینید

به گزارش یزد بلاگ، در حالی که ساخته های رباتیک دست بشر مریخ را برای یافتن نشانه های حیات باستانی و آنالیز و آزمون شرایط حیات کاوش می نمایند، برنامه های سکونت انسان روی مریخ هم ابعاد تازه تری به خود می گیرد. در این زمینه به تازگی یک شرکت با نام آبیبو (ABIBOO) از طرح خود برای ساخت نخستین شهر مریخی رونمایی نموده است.

طرح نخستین شهر مریخی با 250 هزار نفر شهروند را ببینید

شرکت معماری آبیبو طراحی کاملی از برنامه خود برای ساخت اولین شهر مریخی انجام داده است. نخستین شهرک بزرگ مریخی که شهر نووآ (Nüwa City) نامیده می گردد، می تواند 250 هزار نفر را در خود جای دهد و در امتداد و درون یک صخره بزرگ ساخته خواهد شد. جایی که مردم بدون قرارگیری در معرض خطر تابش مرگبار کیهانی، به نور خورشید دسترسی خواهند داشت.

طبق اعلام شرکت آبیبو ساخت وساز این شهر مریخی می تواند تا سال 2054 شروع گردد و اولین مهاجران بالقوه آن احتمالا تا سال 2100 به آن نقل مکان خواهند کرد. این طور که در رندرهای این شهر دیده می گردد، فضای داخلی اتاق های لوکس نووآ را نشان می دهد و فارغ از اینکه آیا هدف قرار دادن سال 2100 واقع گرایانه است یا خیر، بسیار تماشایی هستند.

به گفته آبیبو این شرکت تمهیدات لازم را برای چگونگی فعالیت مستقل یک شهر مریخی و تأمین احتیاجهای خود در نظر دارد. قرار داشتن در کنار یک صخره باعث می گردد تا مهاجران در خانه های شخصی زندگی نمایند و بخش های دیگر شهر برای کشاورزی، دامپروری و تأمین انرژی مانند استفاده از آرایه های خورشیدی، استفاده گردد.

هدف این است که یک تمدن پایدار در سطح مریخ ساخته گردد و بتواند بدون احتیاج به حمل ونقل پیوسته با زمین به حیات خود ادامه دهد. با این وجود هنوز برنامه دقیقی برای چگونگی عملی شدن این ایده وجود ندارد. قطعا ادامه راستا سخت خواهد بود. فشار جو در مریخ 1 درصد فشار زمین، دما بسیار سرد و تابش پرتوهای کیهانی بالاست به گونه ای که هر پوست بدون محافظی در معرض آن قرار بگیرد خواهد سوخت.

آلفردو مونوز (Alfredo Muñoz) بنیان گذار استودیوی معماری آبیبو گفت: ما مجبور شدیم تا بسیاری از تحقیقات را بر اساس محاسبه و کار با دانشمندان انجام دهیم تا بفهمیم که در مریخ با چه شرایطی روبه رو خواهیم شد. روشن است که باید با چالش هایی روربه رو شویم که کاملا مختص شرایط مریخ است و یکی از آن ها فعالیت در گرانش تنها یک سوم گرانش زمین است.

با وجود این چالش ها اما خوشبختانه کربن دی اکسید و آب در سطح مریخ وجود دارد. مونوز اضافه کرد: آب یکی از مزیت های بزرگی است که در مریخ داریم و یاری می نماید تا بتوانیم مواد مناسب برای ساخت وساز را به دست آوریم. اساسا با آب و کربن دی اکسید می توانیم کربن بسازیم و با کربن می توانیم فولاد فراوری کنیم.

علاوه بر این، کوشش هایی مانند فراوری اکسیژن از جو مریخ که برای نخستین بار توسط ابزار ماکسی مریخ نورد پشتکار انجام شد، امیدها به حضور پایدار در مریخ را افزایش داده است. طرح آبیبو این است که فقط از مواد تهیه شده از مریخ برای ساخت نخستین شهرک مریخی استفاده کند. پروژه شهر جدید نووآ در مریخ بخشی از یک برنامه علمی بزرگتر است که توسط انجمن مریخ (Mars Society) و با همکاری شبکه سانت (SONet) که یک تیم بین المللی از دانشمندان و دانشگاهیان است، سازمان دهی می گردد.

مونوز شرح داد: آنچه که با حرکت در راستا توسعه یک شهر کاملا پایدار در مریخ می آموزیم، ایده ها و بینش خوبی درباره کارهایی که می توانیم به صورت متفاوت در زمین انجام دهیم برای ما به ارمغان می آورد.

بسیاری از مردم علاقه زیادی به حضور پایدار انسانی در مریخ دارند. از کارل ساگان (Carl Sagan) گرفته تا رابرت زوبرین (Robert Zubrin) و از علاقه مندن مریخ گرفته تا ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل اسپیس ایکس، این علاقه بسیار شدید است.

در حالی که به نظر می رسد بعضی از تخمین های ایلان ماسک خیلی بلندپروازانه باشد، اما این اتفاق نظر در حال افزایش است که هر شهر آینده در مریخ در نهایت باید خودکفا باشد. در غیر این صورت مردم ساکن در سیاره سرخ هرگز مستقل از زمین نخواهند بود.

عکس ها و ویدیو: طرح شهر مریخی نووآ به عنوان نخستین شهر با توسعه پایدار در سیاره سرخ

Credit: ABIBOO

منبع: Interesting Engineering

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3849

به "طرح نخستین شهر مریخی با 250 هزار نفر شهروند را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح نخستین شهر مریخی با 250 هزار نفر شهروند را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید