فاکس کچر، برادران شولتز و کشتی گیران ایرانی

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از بی بی سی، فیلم فاکس کچر (Foxcatcher)، ساخته بنت میلر کارگردان آمریکایی بر اساس زندگی واقعی و تراژیک دیوید شولتز قهرمان کشتی آزاد المپیک ساخته شده است. نام فیلم نیز از عنوان این باشگاه گرفته شده که دیوید شولتز و برادرش مارک شولتز زیر نظر جان دو پان در آن کار می کردند.

فاکس کچر، برادران شولتز و کشتی گیران ایرانی

این فیلم یکی از معدود فیلم های هالیوودی است که موضوع آن کشتی آزاد است. بیشتر فیلم هایی که پیش از این درباره کشتی ساخته شدند (از جمله کشتی گیر دارن آرنوفسکی و افسانه ای مل دامسکی) در خصوص انواع دیگر کشتی مثل کشتی کچ یا کشتی آماتوری بوده اند.

فاکس کچر که با فیلمنامه ای از مکس فرای و دن فاترمن (نویسندۀ فیلمنامه های کاپوتی و مانی بال) ساخته شده در بخش مسابقۀ اصلی جشنوارۀ فیلم کن 2014 شرکت داشت و بنت میلر به خاطر آن جایزۀ بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

بنت میلر که پیش از این، فیلم های کاپوتی دربارۀ ترومن کاپوتی نویسندۀ مشهور آمریکایی و درام ورزشی مانی بال را ساخته بود در کنفرانس مطبوعاتی این فیلم در جشنوارۀ کن گفت: وقتی اولین بار به این داستان برخوردم، متوجه شدم که پیامی در آن وجود دارد که فراتر از خود داستان است و حرف های تازه ای دربارۀ آمریکا برای گفتن دارد.

شخصیت محوری این فیلم، جان دو پان میلیونر آمریکایی، شخصیتی شیزوفرنیک و میهن پرستی افراطی است که در ورزش کُشتی نه تنها ارزش ها و افتخارات ملی را جستجو می نماید بلکه به دنبال راهی برای مقابله با ارزش های سنتی خانوادگی و عرض اندام در برابر خواسته های مادرش (با بازی ونسا ردگریو) است.

جان دو پان با دعوت از مارک شولتز و آوردن او به قلمرو خانوادگی و حرفه ای اش، نه تنها دنبال افتخارات و پیروزی های ملی و میهن پرستانۀ آمریکایی است بلکه هدفش کامجویی و پر کردن خلا عاطفی و روانی است. او به رابطۀ عاطفی قوی بین دو برادر به شدت حسادت می نماید و با همه قدرت اقتصادی و حرفه ای اش سعی دارد آنها را از هم جدا کند و بین آنها دشمنی به وجود بیاورد.

برادران شولتز در مصاف با ایرانی ها

فاکس کچر به خاطر موضوع و شخصیت های واقعی اش که از قهرمانان کشتی آزاد دنیا اند، می تواند برای تماشاگران ایرانی به ویژه نسلی از ایرانی های علاقمند به ورزش کشتی که با نام برادران شولتز به ویژه دیوید شولتز، آشنا هستند و خاطرۀ خوبی از کشتی های آنها با کشتی گیران معروف ایرانی مثل محمد حسن محبی، عیسی مومنی و الله مراد زرینی در ذهن دارند، جذاب و نوستالژیک باشد.

برادران شولتز هر دو، قهرمان دنیا و قهرمان المپیک در رشتۀ کشتی آزاد بودند و بارها با کشتی گیران ایرانی در مسابقات دنیای در وزن های 74 و 82 کیلوگرم به روی تشک رفتند و از این نظر برای تماشاگران ایرانی و علاقمندان ورزش کشتی، خاطره انگیزند.

دماغ عظیم استیو کارل

استیو کارل بازیگری است که بیشتر به خاطر بازی در نقش های کمدی شهرت دارد. او همچنین بازیگر ورسیون آمریکایی سریال آفیس بوده است. بازی کارل در نقش جان دو پان در فاکس کچر تحسین برانگیز است . او با مهارت خیره نماینده ای، آدمی منفور، شیزوفرنیک و غیرقابل فهم را به شخصیتی جذاب و کاریزماتیک تبدیل نموده است.

کارل برای نزدیک شدن به نقش جان دو پان و فهم دقیق شخصیت او، ساعت ها به تماشای فیلم های مستندی که دربارۀ او ساخته شده بود، نشست. او در خصوص بازی اش در این نقش می گوید: من در خصوص نقش ام تردیدی نداشتم اما این نقش مرا می ترساند چون قبل از آن کار شبیه آن ننموده بودم. این نقش برایم چالش برانگیز بود.

کارل همچنین برای نزدیک شدن به قیافه جان دو پان که دارای بینی عظیمی بود، مجبور شد از یک دماغ مصنوعی استفاده کند. او همچنین برای تغییر رنگ پوستش از چند لایه گریم استفاده می کرد که این کار، هر بار دو ساعت طول می کشید.

او در این مورد گفته است: جان دو پان نه تنها طرز خاصی رفتار می کرد و حرف می زد بلکه قیافه و فیزیک خیلی خاصی هم داشت. به خاطر این قیافه ام سرِ صحنه، منزوی شده بودم و آدم ها به خاطر ظاهر من به طرفم نمی آمدند و از من فاصله می گرفتند و این خیلی خوب بود.

استیو کارل و چنینگ تیتوم، بازیگر نقش مارک شولتز، قرار گذاشتند که برای باور پذیرتر شدن رابطۀ عجیب بین دو پان و شولتز، خارج از زمان فیلمبرداری با هم ارتباطی نداشته باشند.

کارل برای بازی در این نقش تا کنون جایزۀ بهترین بازیگر فستیوال سانتا باربارا را دریافت نموده و نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب است. بسیاری او را نامزد و از بخت های جایزۀ بهترین بازیگر مرد در مراسم اسکار سال 2015 پیش بینی می نمایند.

چنینگ تیتوم نیز دربارۀ بازی اش در نقش مارک شولتز، گفته است: این نقش، چالش برانگیزترین نقشی بود که بازی کردم. قبل از فیلمبرداری، شش ماه تمرین کشتی کردم و مربی من مارک شولتز بود. این که او هم سرِ صحنه می آمد، خیلی خوب بود اما حضورش مرا می ترساند.

مارک رافالو، بازیگر نقش دیوید شولتز نیز از سوی حلقۀ منتقدان فیلم سان فرانسیسکو، نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شده است و بعضی او را نیز شایستۀ دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد می دانند.

فاکس کچر درام قدرتمند و پر کششی است که با ریتم بسیار دقیق و حساب شده ای ساخته شده است. این فیلم، علاوه بر جشنوارۀ کن، در جشنواره های تورنتو، لندن و نیویورک نیز شرکت داشته و مورد استقبال وسیع منتقدان سینمایی نهاده شد.

بسیاری از منتقدان، علاوه بر کارگردانی بنت میلر، بازی های استیو کارل، مارک رافالو و چنینگ تیتوم را ستوده و پیروزیت زیادی برای این فیلم و عوامل آن در اسکار سال جاری پیش بینی می نمایند.

مارک شولتز

مارک شولتز متولد 1960 و برندۀ مدال طلای کشتی آزاد در المپیک لس آنجلس 1984 و برندۀ دو مدال طلای قهرمانی کشتی دنیا در وزن 82 در سالهای 1985 و 1987 است. مارک شولتز در مسابقات کشتی زیادی در سراسر دنیا شرکت کرد و مدال های طلای بسیاری کسب کرد و یکی از پرافتخارترین کشتی گیران آمریکایی است. مارک شولتز، خاطرات خود را همزمان با اکران فیلم فاکس کچر در آمریکا منتشر کرد.

دیوید شولتز

دیوید شولتز، برادر مارک شولتز که نامش برای علاقمندان کشتی در ایران آشناتر است، متولد 1959 بود. وی در سال 1983 مدال قهرمانی کشتی آزاد دنیا را دریافت کرد و در المپیک سال 1984 در وزن 74 کیلوگرم، پیروز به دریافت مدال طلا شد.

او سال ها به عنوان مربی کشتی در باشگاه فاکس کچر، متعلق به دو پان فعالیت کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 711

به "فاکس کچر، برادران شولتز و کشتی گیران ایرانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "فاکس کچر، برادران شولتز و کشتی گیران ایرانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاکس کچر، برادران شولتز و کشتی گیران ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید