فرآیند تکامل چشم جانداران در یک کتاب

به گزارش یزد بلاگ، محمدرضا توکل صابری در گفت وگو با خبرنگاران خبر از انتشار جدیدترین ترجمه داد و گفت: کتاب چشم اندازی از فراز کوه نامحتمل نوشته ریچارد داوکینز، زیست شناس انگلیسی نشان می دهد که چگونه فرآیند آهسته اما پیوسته انتخاب طبیعی به پیچیدگی و تنوع قابل توجهی در جانداران منتهی می گردد.

فرآیند تکامل چشم جانداران در یک کتاب

وی اضافه نمود: در این کتاب، ریچارد داوکینز به آنالیز فرایند تکامل چشم جانداران می پردازد. او فرآیند تکامل را به رشته کوه هایی تشبیه نموده است که در طی آن جانداران از پایین کوه با تغییر شکل و پیچیدگی تدریجی به قله کوه تکامل می رسند. داوکینز از تمثیل کوه نامحتمل برای این فرایند استفاده نموده است.

توکل صابری گفت: تمثیلی که ناباوران به تکامل موجودات زنده برای وقوع چنین فرآیند پیچیده ای به کار می برند. او با ترسیم راستا فرآیند نشان می دهد که راستا چه آسان و چه سریع است و هیچگاه نامحتمل نیست. در واقع رسیدن جانداران به این قله ها انجام این امر نامحتمل، یعنی تکامل جانداران را نشان می دهد.

وی ضمن اشاره به اصلی ترین علت توجهش به ترجمه این کتاب گفت: علت توجه من برای ترجمه این اثر موضوعی است که در زیست شناسی مطرح است. اینکه چگونه این پیچیدگی در ساختارهای بیولوژیکی دیده می گردد؟ آیا در حالت تصادف این امر پیش آمده یا اینکه طرح و نقشه ای از پیش بوده است؟

این مترجم اضافه نمود: این موضوع مسائل فلسفی زیادی به وجود آورده است؛ برای مثال ویلیام پالی که یک اسقف انگلیسی قرن هجدهم است، به این موضوع اشاره داشته؛ وی اینگونه بیان می کرد که اگر یک ساعت را در صحرا ببینید محال است که خود به وجود آمده باشد، بنابراین به طور قطع یک سازنده ای داشته است؛ چشم انسان هم قطعا سازنده ای دارد و به طور اتوماتیک به وجود نمی آید.

توکل صابری گفت: این اثر که نوشته زیست شناس معروف انگلیسی است، کتاب های زیادی داشته و نشان می دهد فرایند انتخاب طبیعی باعث ایجاد پیچیدگی می گردد؛ اینکه چگونه سلول های بسیار ساده در ارگانیسم های ساده تر که تنها یک سوراخی بیش نبوده اند چگونه به تدریج تکامل پیدا می نمایند و تبدیل به مخروط های بینایی می شوند.

وی گفت: به تدریج این ارگانیسم ساده پیچیده تر، کروی شکل و دارای عدسی می َگردد. یعنی اینکه ساختار بیولوژیکی با دنیا مادی و فیزیکی فرق دارد. به همین ترتیب این پیچیدگی شکل گرفته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 1576

به "فرآیند تکامل چشم جانداران در یک کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند تکامل چشم جانداران در یک کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید