مسگرزاده: در طرح تعالی مدرسه با یاری ارزیابیها نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنیم

به گزارش یزد بلاگ، تهران (پانا) - مدیرکل دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است برای تحقق تعالی مدیریت مدرسه باید به مدد ارزیابی های درونی و بیرونی به شناسایی نقاط قوت و ضعف مدارس بپردازیم تا در نهایت راه رشد و تعالی را پیدا کنیم.

مسگرزاده: در طرح تعالی مدرسه با یاری ارزیابیها نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنیم

هر نهاد یا سازمان برای حرکت در جهت رشد و پیشرفت نیازمند نقشه راه و الگویی است که به مدد آن از کاستی ها و ضعف ها بکاهد و به تقویت ساختاری در جهت تحقق اهداف خود بپردازد. دستگاه تعلیم و تربیت به مثابه یکی از تاثیرگذارترین نهادهای جامعه از این قاعده مستثنی نیست و اهمیت طراحی و تدوین چارچوب و الگویی که بتواند جهت تحقق اهداف آن را تعریف و تسهیل کند بسیار حائز اهمیت به نظر می رسد. برنامه تعالی مدیریت مدرسه با الهام از الگوی تعالی سازمانی با این هدف و برای اجرا در سراسر کشور طراحی شده است که به وسیله ساختار مدیریتی مدارس و به مدد سیستم خود ارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی مدرسه را فراهم می نماید. این برنامه مدرسه را به سوی آموزشی مبتنی بر برنامه و عمل، پاسخ گویی بیشتر و توجه به نیازهای جامعه سوق خواهد داد.

در تعریفی که از الگوی تعالی مدیریت مدرسه ارائه شده است این برنامه سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو و کیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرآیندهای مدیریتی شرایطی را فرآهم آورد تا همه عوامل موثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود، با اتخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به معین اهداف و طراحی برنامه عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه راه یا برنامه عملیاتی و هدف های قصد شده بسنجد. هم چنین برایجلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکارهای بهبود اقدام کند تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش و بهره وری را ممکن کند.

مرضیه مسگرزاده، مدیرکل دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گفت وگو با پانا با موضوع الگوی تعالی مدرسه اظهار کرد: در الگوی تعالی مدرسه سنجش این امتیاز و تعالی از دو منظر ارزیابی درونی و ارزیابی بیرونی انجام می گردد که این دو نگاه در همه الگوهای تعالی سازمانی از جمله در آموزش و پرورش وجود دارد.

در گذشته خود ارزیابی نوعی خودفریبی بوده که بیشتر جنبه گزارش سازی داشت

وی در شرح ارزیابی درونی در تعالی مدیریت مدارس گفت: ارزیابی درونی یا خود ارزیابی کوشش دارد فرهنگ و بینش و نگرش عام درباره سنجش را تغییر دهد و به جای کنترلِ بیرونی سعی دارد راهبری و کنترلِ درونی را جایگزین کند؛ لذا در الگوهای تعالی، هدف ما این است که حرکت به جلو بر اساس جوشش درونی شکل گیرد.

مدیرکل متوسطه اول آموزش و پرورش بااشاره به بعضی مسائل موجود در اجرای خودارزیابی یا کنترل درونی اظهار کرد: در گذشته خود ارزیابی نوعی خود فریبی بوده است که بیشتر جنبه گزارش سازی داشت تا بیان واقعیت؛ در حالی که در سیستم تعالی مدیریت مدرسه می خواهیم یک پوست اندازی اتفاق بیفتد. به طوری که هر مجموعه نقاط عقب ماندگی و ضعف خود را تشخیص دهد و نقاط قوت خود را تقویت کند تا این پیکره سالم بماند. برای رسیدن به این هدف باید نگاه و فرهنگ جدیدی حاکم گردد؛ بنابراین طی سال های اولیه ممکن است افراد، طبق عادات مالوف، فیلم بازی نمایند؛ اما در همین حین باید نگاهی حمایتگرانه - نه نگاه پدرانه و مادرانه - شکل بگیرد و آرام آرام این فرهنگ را ایجاد کند تا در نهایت تبدیل به نگاهِ غالب در تعالی سازمانی گردد.

وی ادامه داد: روش به این صورت است که مدیر موردنظر باید داوطلب دریافت جایزه ملی کیفیت گردد. در اینجاست که ارزیابی بیرونی آغاز می گردد؛ یعنی مدارسی که، در مرحله خودارزیابی، امتیاز بالایی کسب کردند، تحت ارزیابی بیرونی قرار می گیرند. در مرحله بعدی، یعنی مرحله استانی، تعدادی از شرکت نمایندگان از دور خارج می شوند تا در نهایت در مرحله کشوری ما به تعدادی از مدارس می رسیم که فیلترهای مختلف ارزیابی را پشت سر گذاشتند.

دانش آموزان هم می توانند در ارزیابی مدیریت مدارس شرکت نمایند

مسگرزاده درباره ارزیابی های بیرونی و عملکرد آن در سنجش شاخص های الگوی تعالی مدرسه گفت: ما در مدل تعالی سازمانی به دنبال این هستیم که ذی نفعان در ارزیابی مدرسه خود نقش داشته باشند یعنی نوعی رضایت سنجی پرسشنامه های از دانش آموزان و اولیا انجام می گردد. در اینجا فضا برای همه دانش آموزان باز است و همه می توانند در این نظرسنجی ها استفاده نمایند. این نمرات شامل فعالیت های مدارس در حوزه های تخصصی و در بخش های آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی، انجمن اولیا و مربیان خواهد بود و نتایجی که از این نظرسنجی ها استخراج می گردد محرمانه است.

مدارس برگزیده از سازمان استاندارد گواهینامه اهتمام دریافت می نمایند

مدیرکل معاونت متوسطه آموزش و پرورش درباره اجرای طرح تعالی مدرسه طی سال های اخیر گفت: برنامه تعالی مدرسه از سال 1393 به صورت سالیانه برگزار می گردد و طبق آن تعدادی از مدارس برگزیده معرفی می شوند و از سازمان استاندارد گواهینامه اهتمام دریافت می نمایند. در سال گذشته 407 مدرسه از طرف ادارات آموزش و پرورش استان های کشور به این جایزه معرفی شدند و از بین آنها 107 مدرسه جزو بهترین های کشوری شدند. مدارسی که پیروز به دریافت این استاندارد می شوند، تندیس دریافت می نمایند و تقدیرنامه هایشان به امضای هر دو حوزه، یعنی آموزش و پرورش و استاندارد، می رسد و این خود امتیاز بزرگی برای مدارس محسوب می گردد.

مسگرزاده در سرانجام به چشم انداز آینده طرح اشاره نمود و گفت: در نسخه جدید الگوی تعالی مدیریت مدرسه، مدارس باید خود را رشد دهند؛ به این صورت که در هر دوره از اجرای این طرح باید آسیب شناسی کنیم تا نقاط قوت و ضعف کارمان را استخراج کنیم تا بعد از هر دوره بتوانیم برنامه ها را متناسب با اهداف تغییر دهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2955

به "مسگرزاده: در طرح تعالی مدرسه با یاری ارزیابیها نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسگرزاده: در طرح تعالی مدرسه با یاری ارزیابیها نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید