نقش میکروارگانیسم ها در برطرف بوی نامطلوب تاسیسات پردازش زباله شهری

به گزارش یزد بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حسین قنواتی، عضو هیات علمی این پژوهشگاه و مجری طرح گفت: یکی از چالش ها و مسائل اساسی در حوزه مدیریت پسماندهای شهری، مشکل بوی نامطبوع حاصل از تجزیه ترکیبات آلی موجود در این پسماندها و فراوری آلایندهای گازی است که باعث مسائل زیست محیطی و اجتماعی فراوانی می گردد.

نقش میکروارگانیسم ها در برطرف بوی نامطلوب تاسیسات پردازش زباله شهری

وی اضافه کرد: بوی بسیار بد حاصل از تجزیه این ترکیبات نه تنها در محل های دفن بهداشتی و غیربهداشتی زباله که در کارخانه های پردازش و تبدیل مواد زائد شهری که عملیات بازیافت و فراوری کمپوست از زباله های شهری را انجام می دهند نیز فراوری شده و باعث آزار و شکایت ساکنان مناطق اطراف می گردد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد: ترکیبات آلاینده گازی از جمله volatile organic compounds (VOCs) و volatile sulfur compounds (VSCs) از عوامل اصلی بوی نامطبوع سیستم های پردازش مواد آلی زباله های شهری هستند.

وی گفت: یکی از راهکارهای مناسب و کم هزینه برای حذف این بوی نامطبوع، استفاده از روش بیوفیلتراسیون با استفاده از میکروارگانیسم های تجزیه کننده گازهای آلاینده است.

قنواتی اضافه کرد: در این پروژه که طی قراردادی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به پژوهشگاه بیوتکنولوژی محول شده، سویه های باکتریایی با قابلیت تجزیه بالای ترکیبات مهم و موثر عامل بوی نامطبوع فرآیند تبدیل مواد آلی پسماندهای شهری به کمپوست جداسازی و شناسایی می شوند و سپس این سویه ها در مقیاس پایلوت و صنعتی تکثیر شده و برای اضافه شدن به توده های آلی جهت کاهش میزای بوی آنها استفاده می شوند.

وی تاکید نمود: در این طرح با آنالیز حدود 400 ترکیب مختلف موثر در بوی نامطبوع ناشی از فرآیند پردازش زباله شهری، ترکیبات دی متیل سولفید، دی متیل دی سولفید، سولفید هیدروژن، پینن، متیل مرکاپتان، فنیل مرکاپتان، متیل آمین، اسید بوتیریک، پیریدین، تولوئن و زایلن به عنوان ترکیبات اصلی عامل بوی نامطبوع فرآیند شناسایی شده اند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: در تلاشیم با شناسایی و جداسازی باکتری های تجزیه کننده این ترکیبات، سویه های برتر به دست آمده را در فرآیند کاهش بوی نامطبوع ناشی از تبدیل مواد آلی پسماندهای شهری به کمپوست در مقیاس های پایلوت و صنعتی استفاده کنیم.

این محقق در مورد فرایند دستیابی به سویه های برتر میکروبی مورد نظر گفت: بدین منظور پس از شناسایی و جداسازی باکتری های تجزیه کننده این ترکیبات، آنها را در محیط کشت های اختصاصی، غنی سازی نموده و پس از جداسازی و خالص سازی، سویه های بدست آمده از هر دسته را از لحاظ قدرت تجزیه کنندگی با یکدیگر مقایسه کنیم.

وی گفت: بدین ترتیب بهترین سویه های تجزیه کننده هر ترکیب انتخاب و شناسایی خواهند شد. همچنین محیط کشت مناسب جهت رشد سویه های مختلف میکروبی جداسازی شده به شکل کنسرسیومی و مخلوط انتخاب خواهد شد تا کشت انبوه میکروارگانیسم ها با هزینه پایین و روش آسان در یک فرمانتور ساده همزن دار قابل انجام باشد.

قنواتی اضافه کرد: در ادامه، این سویه ها پس از تکثیر به صورت کنسرسیومی در فاز پایلوت تست خواهد شد و عوامل موثر در کاهش بوی نامطبوع مانند تنظیم نسبت کربن به ازت، تنظیم تخلخل و رطوبت و تنظیم برنامه هوادهی هم در فازهای پایلوت و صنعتی بهینه سازی می شوند.

وی با اشاره به شروع اجرای فاز آزمایشگاهی طرح، گفت: این طرح در حدود یک تا یک و نیم سال در سه فاز آزمایشگاهی، پایلوت و صنعتی اجرا می گردد که امیدوارم با اتمام موفقیت آمیز آن شاهد کنترل و حذف بوی نامطبوع ایجاد شده در اطراف این مجتمع عظیم پردازش زباله که بیش از 8 هزار تن زباله شهر تهران را پذیرا است، باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 3143

به "نقش میکروارگانیسم ها در برطرف بوی نامطلوب تاسیسات پردازش زباله شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش میکروارگانیسم ها در برطرف بوی نامطلوب تاسیسات پردازش زباله شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید