نحوه برخورد والدین با رفتار ناهنجار نوجوانان

به گزارش یزد بلاگ، یک روانشناس درباره نحوه برخورد والدین با نوجوانانی که رفتار نابهنجار دارند، توضیحاتی داد.

نحوه برخورد والدین با رفتار ناهنجار نوجوانان

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ، ربابه نوری روانشناس ، درباره رفتار های نامناسب فرزندان در دوران نوجوانی اظهار کرد: این امر طبیعی است که بین نوجوان و خانواده اش در شرایط عادی اختلاف عقیده و سلیقه در خصوص موضوعات معمولی زندگی وجود داشته باشد، اما باید والدین با مهارت حل اختلاف و مذاکره با نوجوان خود به توافق برسند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات بحث رفتار های ناهنجار نوجوانان مثل برداشتن پول بدون اجازه، ایجاد مزاحمت برای همسایه و مردم، دروغ های عجیب و... مطرح است و به مرور زمان با عظیم تر شدن او این رفتارها بهبود می یابد، اضافه کرد: این شرایط خطرناک است و والدین در چنین مواقعی به راحتی از کنار این مسأله عبور ننمایند.

این روانشناس گفت: وقتی نوجوان رفتاری نشان می دهد که قوانین و هنجار های اجتماعی را زیر پا می گذارد، خانواده باید با جدیت وارد عمل گردد یعنی بحث از حالت مذاکره خارج شده و والدین باید واضح و جدی به نوجوان خود توضیح دهند که این رفتار برای ما قابل قبول نیست و ما با آن برخورد می کنیم.

نوری توضیح داد: خانواده با فرض اینکه اگر نسبت به رفتار ناهنجار نوجوان تذکر دهند موجب می گردد که فرزندشان خجالت بکشد، سعی می نمایند با سکوت کردن از این موضوع عبور نمایند.

وی اضافه کرد: الگوی شایع این است که والدین آغاز به باج دادن می نمایند مثل زمانی که فرزند طلب موتور می نماید و اگر آنچه را که طلب نموده محیا نگردد، آغاز به تهدید کردن والدین می نماید مثل (فرار از خانه، تهدید به خودکشی و...) و چون می داند خانواده بر روی آبروی خود حساس است، سوء استفاده نموده و والدین را مجبور به برآورده کردن خواسته های خود می نماید.

نوری این موقعیت را بحرانی و اولین خطر را متوجه نوجوان دانست و مطرح کرد: خانواده باید با استفاده از روانشناسان، مراکز جامع سلامت، درمانگاه های وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و مراکز بهزیستی از پیشرفت رفتار های ناهنجار جلوگیری نمایند.

وی اضافه کرد: پدر و مادر نظارت و سرپرستی را باید از دوره کودکی آغاز نمایند و با داشتن برنامه یک سری از رفتار ها را از فرزند خود بخواهند مثل (کسی دیر تر از ساعت معین شده حق ندارد به خانه بیاید و اگر آمد از یک سری امکانات محروم می گردد و...) همچنین این رفتار را تا بعد از دوره نوجوانی باید ادامه داد تا از بروز بحران جلوگیری گردد و در صورت عمل به قوانین تشویق و بالعکس تنبیه گردد، لذا معین این حد و حدود باید منطقی و متناسب با سن و احتیاج های یک کودک یا نوجوان باشد.

این روانشناس رفتار های احساسی از جانب خانواده را اشتباه دانست و اعلام کرد: اینکه والدین حوصله و توان تحمل دارند و زمانی که احساس خطر نموده و رفتار های ناهنجار می بینند، می ترسند و آغاز به رفتار های شدید جبرانی می نمایند مثل (تو اجازه نداری جایی بری، ارتباطی داشته باشی و...) که این رفتار ها خود اغلب زمینه ساز بحران هستند.

نوری ادامه داد: این رفتار ها مبتنی بر منطق و استدلال نیست و باید الگوی یکسان داشته و براساس تفکر و دانش روانشناسی باشد.

این روانشناس گفت: با توجه به پیچیدگی های زندگی اجتماعی، باید بدانیم که چگونه با نوجوان هایی که بسیار مطلع و با دانش روز در ارتباط هستند، با در نظر دریافت مسائل خاص دوران سنی شان با آن ها رفتار کنیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: yazdblog.ir شناسه مطلب: 2805

به "نحوه برخورد والدین با رفتار ناهنجار نوجوانان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه برخورد والدین با رفتار ناهنجار نوجوانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید